Utstilling Galleri Henrik Gerner
9. mai – 30. mai Med en utstilling til maleriets pris danner kunstnerne Hilde Grønstad Sunde (født 1967) og Bjørnulf Dyrud (født 1959) en helhet i deres ulike uttrykksformer. Anmelder Arnt Fredheim Omtale i Moss Avis Den ene med føttene solid plantet i norsk landskapsmaleritradisjon og den andre med bilder i et abstrakt blåmodernistisk uttrykk. Det er kanskje litt kjedelig og uten tilførsel av oksygen nede i skogen der Sunde tryller frem sine landskapsinteriører svært likt måten Düsseldorferne August Cappelen og Lars Hertervig gjorde det for 150 år siden. Men samtidig dukker det opp storslagne og monumentale nylandskaper under Sundes pensler, nye måter å beskrive natur på, eller kanskje snarere nye måter å fortelle om naturen på, enn det som er vanlig når man velger et så tradisjonelt uttrykk. Ingen ironi, ingen debatt, ingen klimatiske sleivspark eller politiske brannfakler ligger lurt i vegetasjonen, og det er heller ikke meningen. Det er kunstneren, naturen, lerretet, penslene og malingen. Det samme kan man si om Dyruds fargekomposisjoner, uttrykk for et rent formmaleri der sandteksturen i maleriets overflate nesten gjør maleriene til skulpturer heller enn pastose drodlerier rundt fargen blått. Jeg får ikke helt vibrasjonene til å riste i de nyavlagte vinterklærne her, men avventer de store ovasjonene til jeg skulle komme på noe underveis. Kanskje ved neste besøk? Titlene forteller noe og lukker samtidig fortellingene noe på beste kunstnervis. Sundes Flukt, Tidlig morgen, Over skylaget og Hildringstime bringer naturassosiasjonene i samsvar med det man ser foran bildene hennes. Dyruds titler overlater som vanlig valget til betrakteren, der man beveger seg fra ingen hjelp (malerier med tittelen Uten tittel) til litt vel mye hjelp (malerier med titler som Blått bilde). Publisert onsdag 12. mai 2010 kl. 12:42. Sist oppdatert onsdag 12. mai 2010 kl. 12:59. |